Verhaal

Beleving in het kort.

Steden zijn meer en meer in trek als vestigingsplaats voor mensen en bedrijven. Met name jongeren en hoger opgeleiden zijn mobiel en laten zich bij hun keuze voor een woonplaats sterk leiden door factoren die de aantrekkelijkheid van een stad als woonmilieu bepalen.

Wat moeten we doen om de stad aantrekkelijk te houden voor toekomstige generaties? Veel Rotterdammers zetten in op de levendigheid en afwisseling. De stad die vertier biedt en die inspireert. Met de mooie architectuur en het historisch erfgoed. De stad die nog meer gebruik maakt van de rivier, bijvoorbeeld door activiteiten aan het water te organiseren.

 

Het Rotterdam van de toekomst boeit jongeren en prikkelt ouderen om mee te doen. We moeten inzetten op wonen in levendige wijken met een lokaal gericht aanbod van voorzieningen en kleine bedrijven, waardoor het contact tussen de mensen en de gezelligheid toeneemt. De levendigheid is voor veel mensen een reden om in de stad te wonen; die bindt mensen aan Rotterdam.

“Toeristen zijn goed voor de economie, maar het moet niet zo worden als in Amsterdam, waar de toerist de stad heeft overgenomen. De stad moet wel ónze stad blijven! ”

De stad waar veel mensen op straat zijn en waar voor iedereen wat te doen is. Een stad met een gevarieerd winkelaanbod, een breed cultuuraanbod en een uitgaanscultuur, een breed aanbod van openbare voorzieningen, festivals en evenementen. De verschillende culturen horen daar bij: de mix op straat, de diversiteit aan eettentjes en het Zomercarnaval.

 

Rotterdammers denken dat er straks nog veel meer dan nu online zal gebeuren, zoals dienstverlening en winkelen. We zien met zorg dat er veel winkels leeg staan en hopen dat er in de toekomst winkelstraten en winkelgebieden zullen blijven, want dat brengt mensen bij elkaar. Winkels mogen langer open zijn en winkelgebieden kunnen met gezelligheid en voetgangersgemak mensen langer vasthouden.

 

De binnenstad mag voor velen nog wat bereikbaarder worden. Vooral vanuit Zuid en met name voor ouderen. Met parken en pleinen als rustpunten. We verwachten veel van het openbaar vervoer en de fiets. Bij de dienstverlening hopen we dat in de toekomst de mogelijkheid van persoonlijk contact met de aanbieder blijft bestaan.

“‘Hardcore feesteeeennnn dem dem dem dem dem dem dem!’ ”

Er is wel een grens aan de levendigheid. Veel Rotterdammers verwachten dat er in de toekomst veel meer toeristen komen. Dat is goed voor de economie en geeft levendigheid, maar het moet niet zo worden als in Amsterdam. Daar heeft de toerist de stad overgenomen en is wonen in de stad voor gewone mensen onbetaalbaar geworden. De stad moet wel ónze stad blijven!

 

kortom

• We willen veel levendigheid in de stad

• We verwachten veel van het OV en de fiets

• We denken dat dienstverlening en winkelen nog meer online zullen gaan

• We willen niet dat de stad wordt overgenomen door toeristen

• We denken dat er nog meer gebruik kan worden gemaakt van het water

 

Fotografie: Iris van den Broek
Rotterdam Branding Toolkit